Κυριακή 11 Οκτωβρίου 2009

Ο Σκοτεινός Ιππότης

Σαφώς ανώτερη από την προκάτοχό της, η επιστροφή του Ανθρώπου Νυχτερίδα στην οθόνη διδάσκει το πώς πρέπει να μοιάζει και να συμπεριφέρεται μια κινηματογραφική συνέχεια. Πώς οφείλει να διορθώνει τα λάθη της προηγούμενης ταινίας και να την εμπλουτίζει σε θεματικό και στυλιστικό επίπεδο. Κάπως έτσι, ο «Σκοτεινός Ιππότης» υφαίνει με ποικιλόχρωμες κλωστές τον μύθο του, φανερώνει μεγαλύτερη δεξιοτεχνία και αυτοπεποίθηση στον χειρισμό των σκηνών δράσης, εισδύει στο βάθος των χαρακτήρων του και εξερευνά περαιτέρω την ψυχοπαθολογία του Μπάτμαν, ανακαλύπτοντας εδώ τις διφορούμενες παραμέτρους της.

Αυτό που δίνει, εντούτοις, στην ταινία τα φτερά που την ωθούν να αγγίξει τα ύψη που φτάνει είναι η πρόθεσή της να υπερβεί την περιοριστική λογική του ίδιου του είδους που επικαλείται. Απαντώντας στις απλοϊκές χαρακτηρολογίες που διακρίνουν κάθε κόμικ μεταφορά στο σινεμά, ο «Σκοτεινός Ιππότης» προσπερνά απλουστεύσεις περί Καλού και Κακού για να αναζητήσει μερικές από τις συνθήκες που μπορούν ανά πάσα στιγμή να μετατρέψουν έναν ήρωα ή έναν απλό πολίτη σε εγκληματία και να προικίσει τα κεντρικά πρόσωπά του με περισσότερες της μιας διαστάσεις, φέρνοντάς τα συνάμα αντιμέτωπα με διλήμματα και οδυνηρές διαπιστώσεις. Ο Μπάτμαν συνειδητοποιεί ότι ο ρόλος του προστάτη των αδυνάμων επιφυλάσσει μέσα του μελαγχολία και ατέρμονη μοναξιά.

Ο αστυνόμος σύμμαχός του πείθεται ότι για να υπηρετήσεις το γενικό καλό πρέπει μερικές φορές να αποκρύψεις την αλήθεια και να κατασκευάσεις ένα βολικό μύθευμα. Ο ενάρετος εισαγγελέας Χάρβεϊ Ντεντ εξακριβώνει με τον πιο τραυματικό τρόπο την επικίνδυνα διττή φύση των πραγμάτων. Και ο ψυχοπαθής Τζόκερ (με τον αδικοχαμένο Λέτζερ σε μια ερμηνεία θαυματουργής εξαφάνισης μέσα στον ρόλο) στέκει ως υπενθύμιση των πιο ανησυχητικών πτυχών της ανθρώπινης κατάστασης - μια φιγούρα απόλυτου και αναίτιου κακού που ενστερνίζεται το χάος και την αναρχία ως φιλοσοφία και οραματίζεται τον αφανισμό των πάντων ως την ύστατη φάρσα που μπορεί να απευθύνει σε έναν κόσμο για τον οποίο αισθάνεται μόνο περιφρόνηση.


Τα πρόσωπα αυτά συμπληρώνουν με αναπάντεχους τρόπους τους αντιπάλους τους, καθρεφτίζονται ο ένας στον άλλο, αγωνίζονται να μην συντριβούν κάτω από τις μυθολογίες που έχουν κατασκευάσει για τον εαυτό τους και μετατρέπουν τους δρόμους μιας ρεαλιστικότερης από ποτέ Γκόθαμ Σίτι σε πεδίο μάχης. Εκεί όπου τα υπερεγώ τους θα συγκρουστούν μέχρις εσχάτων. Αυτή την οπερατική αναμέτρηση ο Νόλαν την εικονογραφεί μέσα από ένα διαρκές σκηνοθετικό κρεσέντο, μετατρέποντας από τα πρώτα του κιόλας λεπτά το φιλμ σε έναν μηχανισμό πρόκλησης αδρεναλίνης που διατηρεί την ένταση επί δυόμισι ώρες, δίχως να ξεχνά παράλληλα να αναπτύξει τις διόδους που του ανοίγει η σύνθετη ιστορία. Παραβλέποντας κάποια μικρά ελαττώματα (όπως η απότομη μεταστροφή του Ντεντ), εύκολα διακρίνει κανείς ότι ο «Σκοτεινός Ιππότης» δεν εφευρίσκει μόνο την επιθυμητή ισορροπία ανάμεσα στο θέαμα και στο περιεχόμενο. Αλλά και αποτελεί έναν θρίαμβο του ταλέντου και του οράματος απέναντι στη χολιγουντιανή μετριότητα.


Σκηνοθεσία: Κρίστοφερ Νόλαν
Σενάριο: Τζόναθαν Νόλαν, Κρίστοφερ Νόλαν
Ηθοποιοί: Κρίστιαν Μπέιλ, Μάικλ Κέιν, Χιθ Λέτζερ, Άαρον Έκχαρτ, Μάγκι Τζίλενχαλ, Μόργκαν Φρίμαν, Γκάρυ Όλντμαν, Κίλιαν Μέρφυ

Μια απ' τις καλύτερες ταινίες που έχω δει ποτέ!! Και δεν είμαι και από αυτούς που είναι κολλημένοι με τον Μπάτμαν, όμως πραγματικά αυτή η ταινία ξεφεύγει από τα όρια του φανταστικού χαρακτήρα και του κόμικ και δίνει μια πιο ρεαλιστική, ανθρωποκεντρική υπόσταση σε όλους τους χαρακτήρες... Ο Τζόκερ είναι φαινομενικός!!! Η ερμηνεία του σε καθηλώνει και σε κάνει να είσαι με το μέρος αυτού παρά του Μπάτμαν μόνο και μόνο επειδή είναι τόσο ιδιαίτερος!! Ο Χιθ Λέτζερ βάσισε την ερμηνεία του σε 2 άτομα: στον χαρακτήρα του Άλεξ απ' το Κουρδιστό Πορτοκάλι (άλλη ταινιάρα και αυτή!!) και στον Σιντ Βίσιους των Sex Pistols!! Οπότε φανταστείτε τι ψυχοσύνθεση χαρακτήρα έβγαλε!!! Τιμήθηκε και με το Όσκαρ Β' Ανδικου, και έγινε το δέυτερο άτομο που έχει τιμηθεί με το βραβείο μετα θάνατον... Αν δεν την έχετε δει...λάθος!! Ακόμη και αν δεν γουστάρετε τις "κομικοειδής" ταινιές, αυτή είναι μια που πρέπει οπωσδήποτε να υπάρχει στη συλλογή σας!! Ακολουθεί το τρέιλερ...


jose

2 σχόλια:

  1. πολλες ερωτησεις γεννηθηκαν διαβαζοντας αυτο το κειμενο. Μια θριαμβευτικα αληθινη μελετη μιας ιστορικης για μενα ταινιαςπερισσοτερο απο 1 χρονο μετα την προβολη της. Γιατι;
    Μελεταω τον Batman οχι σαν χαρακτηρα comic, αλλα ως μυθο, ως συμβολικο χαρακτηρα της κοινωνιας απο το 1986. Δεν ειμαι λατρης των comics ουτε οτιδηποτε μπορει φαινομενικα να συνδεθει με τον Ανθρωπο Νυχτεριδα. Ομως η τριβη μου με εκεινον απεκτησε πολλες προεκτασεις.
    Ως παραδειγμα θα σου γραψω πως με κανεναν αλλο "ηρωα" δε θα εχεις ενα τετοιο να γραψεις. Γιατι καποιον τον τσιμπησε η αραχνη, καποιος ηρθε απο τον πλανητη Χ ή καποιος κεραυνοβοληθηκε!!! Η ουσια εδω ειναι ανθρωπιστικη, εχει να κανει με εναν ανθρωπο που οταν δεν ειχε διεξοδο στη ζωη του, οταν το οραμα του μαυρισε, μια νυχτεριδα του εδωσε το κινητρο να φροντισει να εχει οραμα ο μεσος ανθρωπος, να υπαρξει καλο: Το Κοινο Καλο!
    Δε θελω να κανω καταχρηση του χωρου σου, οποτε θα μεινω στο οτι η ταινια αυτη ειναι απλα το εναυσμα να ασχοληθει κανεις με τον μυθο του Batman, την κοινωνικη του διασταση & πιστεψε με δεν εχει να χασει σε τπτ.
    Ταπεινα σου παραθετω το δικο μου αφιερωμα στον μυθο στο yannidakis live http://tinyurl.com/bat-yannidakis :[

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Διαβασα το αφιερωμα σου φιλε μου και μπορω να πω ειναι παααρα πολυ καλο!!! Μπήκε ενα χρονο μετα την προβολη της επειδη ειναι καινουριο το blog. Και οντως εχεις δικιο στο οτι δεν εχει καμια σχεση με τους αλλους υπερ-ηρωες γι' αυτο και παραμενει στην κορυφη!! ευχαριστουμε για το σχολιο και αν θελεις να μας στειλεις καποιο αλλο αφιερωμα σου, μη διστασεις. εχει ειδικο πλαισιο στα αριστερα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σας άρεσε το θεμα που διαβασατε;

Share